maandag 29 december 2014

Adventrunning 2014.... een leuk en leerzaam barefootstyle experiment

Ergens in november komt Ans een linkje op FB tegen over adventrunning. Het is de bedoeling dat je vanaf 1 december elke dag minimaal een half uurtje rent tot kerstmis, of wat langer.

Hé Paul, heb je daar zin in roept Ans?
Zonder nadenken roep ik prima!,natuurlijk wil ik dat - als we later elke dag 10km rennen - daar  hebben wij het al vaker over gehad, hoe mooi zou dat zijn, elke dag hardlopen voor de rest van je leven.
Adventrunning is dus alvast heel de maand testen hoe je lichaam daar op reageert.
Voor Ans en mij is dat toch op eens van 4x per week naar 7x per week trainen, zou het lichaam het wel aankunnen?
Vol vertrouwen lopen wij de dagen aan elkaar, en na de eerste week bedenk ik mij dat je voor ons Spartathlon plannetje over een paar jaar ook elke dag 30km moet rennen voor een maand of 2 á 3 tot we in Athene aankomen. 

Ik denk terug aan dag 13 of 14, het lichaam begint een beetje vermoeid te raken, niet zo zeer de voeten of benen maar het hele bewegingsapparaat laat zich voelen, toch lukt het ons om elke dag te blijven rennen, bijna 8 uur te slapen en goed op de voeding te letten.
Een week later is heel dat vermoeide gevoel verdwenen, het lichaam heeft zich aangepast, alles gaat een stand hoger draaien, opbouw, afbraak en weer opbouwen gaat een stuk sneller, ik voel me fit en denk al een beetje met weemoed terug aan deze maand die nog niet eens voorbij is, gelukkig duurt het nog een week :-).

Dat wordt afkicken op vrijdag 2 januari, voor het eerst in ruim een maand een dagje niet rennen, ik heb bewust niet te veel op snelheid getraind de afgelopen 4 weken, heel houden en de omvang uitbouwen, afgelopen week was het ruim 80km (een feestje), zeker toen er ook nog een dik pak sneeuw viel op 3e kerstdag, krachttraining zonder schokbelasting, zo voelde het lopen die eerste sneeuw dag. 

Gisteren en vandaag was het een heel ander verhaal, tijdens de eerste sneeuw dag heb ik met 2 verschillende schoenen gelopen, testen wat het beste beviel, Neo Trail of Trailroc 235, eigenlijk maakte het niet zo veel verschil in de verse sneeuw. Na een nacht met strenge vorst was dat natuurlijk de volgende dag (28dec) een compleet ander verhaal, de enkels en banden kregen het vol voor de kiezen, voortdurend opletten waar je de voeten plaatste, snelheid zat er amper in maar het was ook de langere duurloop, 25km later met de laatste kilometers een flinke noordoosten wind op kop tijdens de terugweg, koud en moe maar o zo voldaan kwam ik laat in de ochtend weer thuis.

Nog een paar dagen en een reeks van 31 aangesloten dagelijkse looptrainingen zit er op, volgend jaar doen we zeer zeker weer mee want afgelopen 4 weken waren tot nu toe de mooiste loop ervaring van mijn leven, ik ben ervan overtuigt dat  Anyones #barefootstyle looptechniek het mogelijk heeft gemaakt dit zo eenvoudig vol te houden, love my job!.

Alles wat er nu nog komt staat in het teken van de voorbereidingen van de #Spartathlon 2018
Onderstaande foto's zijn afgelopen maand genomen, voor een ieder die hardlopen leuk vind en een natuurlijke hardloopstijl heeft is #adventrunning een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten