zaterdag 3 november 2012

12 maanden 4 maal per week 3 jaar lang

12 maanden per jaar, 4x per week, wat voor weer het ook is, de training gaat door.

Altijd s'morgens vroeg omdat er dan geen zakelijke of sociale afspraken zijn.

2012 was een jaar van grenzen verleggen, ik weet dat het pas november is maar na de 4cimes staat er geen echte uitdagingen meer op het programma. Dit jaar liep ik in één maand de Amersfoort marathon de Veluwezoomtrail over 52 km en een week later Tilburg ten miles, en als hoogtepunt de Trail des Fantomes  bij la Roche in de Ardennen ,52 km onder best wel zware omstandigheden.

Maar het eerste zinnetje van dit artikel is de laatste jaren toch wel onze lifeline, 4x per week onder alle weersomstandigheden gewoon de kop leeg maken en de benen laten malen, ervaren,voelen,genieten,afzien,blij zijn, op ideeën komen, en alles op z'n plaats laten vallen .
Natuurlijk barefootstyle wat niet anders is dan barefoot met een dun laagje rubber al dan niet met profiel om de voetzolen te beschermen, met of zonder tenen en upper.

Maar trainen 'zelf' is ook een uitdaging, voor lichaam en geest, telkens een stapje verder ook al beginnen de jaren te tellen. Of juist omdat de jaren beginnen te tellen wil ik het lichaam op niveau houden en een beetje sterker worden, ook al haalt vadertje tijd je langzaam in.

Quote: " hoe zou je er over denken om jong te sterven op hoge leeftijd ? "

De afgelopen 3 jaar zijn een mooie periode in mijn leven, of eigenlijk de mooiste.
De omschakeling van dikke zolen naar barefootstyle is me goed bevallen, ik loop eigenlijk nooit meer "niet" door een blessure o.i.d. behalve tijdens de eerste week na een wedstrijd om de zaak rustig te laten herstellen , dan fiets ik en is mijn mtb weer even de beste vriend.

3 jaar onafgebroken trainen is me de jaren ervoor nooit gelukt, schema's afmaken zonder onderbreking, verder, harder, sneller, pushing the limits...wellicht ook omdat ik natuurlijk het bestaansrecht van Anyones Running wilde bevestigen, en!dat kon ik ook niet zonder de natuurlijke voeding.
Maar toch, ..zonder aanwijsbare reden voelde het een paar weken terug niet goed en sloeg ik zomaar de zaterdag en zondag training over, het lichaam of de geest had(den) geen zin. Deze onderbreking zorgt voor extra herstel maar ook achteruitgang van kracht en conditie. Zo voelde het tenminste de dinsdag er na en vooral de spierpijn op woensdagmorgen :-) 

Voor komend jaar staat er in ieder geval de Zestig van Texel op het programma en de hardloop vierdaagse in Apeldoorn over 100km, daar ga ik natuurlijk voor trainen en ik ben erg benieuwd hoe mijn lichaam daar op reageert.  Een 80, 100 km of 6 uurs wedstrijd is ook een wens voor 2013 en de bergen natuurlijk, ja daar wil ik samen met Ans ook wel eens overheen rennen, wandelen, stoppen en zitten, kijken en genieten van de vergezichten en je lekker klein voelen.

Langzaam word het joggen reizen, een vakantie van B&B naar B&B lijkt me ook schitterend om te doen dus plannen genoeg.
Boeken tip : De voedselzandloper, De geboren renner,
    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten